Teorik derslerden sonra alınabilecek uygulama aşaması
2. dersten itibaren her dersin başında katılımcılardan gelen yeniden yazın fikirlerini ya da eskizlerini tartışacağız. Kalan süremizde de yeniden yazma meselesinde kafamızı açacak teorik bir çerçeve oluşturacağız.
Bu atölyeye özgü iki ayrı yeniden yazma metodu geliştirildi. İlki için dersten önce Kral Oidipus okuması tazelenecek. İlk derste kurmacayı oluşturan diegetik ve mimetik unsurlar yeniden hatırlanacak, ortak dağarımızdaki kurmacalarda bu unsurların örneklerini hatırlayarak kavramları iyice yerleştireceğiz. Sonra Oidipus metninde bu unsurları listeleyeceğiz. Burada 3. Aşamada değindiğimiz ama sağlamasını yapmadığımız “transpoze”yi, bu iki unsurun yer değiştirmesinin yarattığı imkânları ve sonuçları gözlemleyeceğiz. Tiyatroda, sinemada, edebiyatta tanıklığımıza açılmayan ama hikâyenin art alanını oluşturan bölgeyi göz önüne getiren bir yeniden yazma metodu oluşturacağız.
İkinci yönteme de “tohum ıslahı” diyorum. Kaynak olarak kullanılacak metinden “tohum üretmeyi” deneyeceğiz. Bunun için ilham kaynağımız “Azınlık Raporu”nun Oidipus’un bel kemiğini oluşturan babayı öldürüp anne ile evlenme meselesini içermeden “Aradığın katil sensin!”i tohum kabul ederek yine de bir Oidipus yeniden yazımı gerçekleştirmiş olması. Başka ne tür tohumlar çıkarılabilir, kaynak kurmacanın metaforu, yeniden yazılacak metnin tohumu olduğunda nasıl müthiş bir zincir çıkacak ortaya, bunu deneyeceğiz.
İki teorik dersi tamamlayan tüm katılımcılar katılabilir.
“Hikâyeler Nereden Geliyor?”u takip eden ilk ‘Bütünden Parçaya: Hikâyenin Belleği’ sınıfına katılabileceğiniz gibi, ara verip sonraki bir zamanda açılacak gruplara da dahil olabilirsiniz. Zamanlama tamamen sizin kontrolünüzde.
Atölye içeriği, her biri yaklaşık iki saat sürecek beş buluşma olarak programlanmıştır.
Her buluşmada ilk saatin sonunda 10 dakika mola veriyoruz.
19 Mart Çarşamba 2025 - 20:00-22:00
26 Mart Çarşamba 2025 - 20:00-22:00
2 Nisan Çarşamba 2025 - 20:00-22:00
9 Nisan Çarşamba 2025 - 20:00-22:00
16 Nisan Çarşamba 2025 - 20:00-22:00
Metni dönüştürme meselesinde iyi örneklerden biri Ian McEwan’ın Shakespeare’in Hamlet’ini modern Londra’da geçen bir romana dönüştürdüğü “Fındık Kabuğu”. Buna ilişkin bir video ders var sitede, malum. Dördüncü atölye kaydınızı yaptırdığınızda bir atölye hediyesi olarak o video derse de erişiminiz olacak.
1. Buluşma: Palimpsest’i hatırlayarak başlayacağız. 1. aşamada Tren öyküsünün üzerine inşa edildiği Cheever’ın “Beş Kırk Sekiz” öyküsüne bakacağız. Tren öyküsü ile bağını göreceğiz. Sonrasında kurmacayı oluşturan diegetik ve mimetik unsurları konuşacağız. Raymond Carver’ın ilk atölyede işlediğimiz beş öyküsündeki diegetik ve mimetik unsurların bir listesini çıkartacağız; diegetik unsurlardan dişimizi kamaştıranları nasıl mimetik hale getirebileceğimizi, hikâyelerin geçmişine ya da sonrasına nasıl bağlanabileceğimizi, birkaç öyküsünün karakterlerini kullanarak nasıl bir kurmaca yaratabileceğimizi göreceğiz. İmkânların farkına varacağız. Kısacası ortak dağarımızdan bir örneği kullanarak yazılmış kurmacaları kendi esin kaynağımız olarak nasıl değerlendirebileceğimizi görmüş olacağız.
2. Buluşma: Oidipus yeniden yazımı için öneriler. A) Hikâyeyi ya da olay dizisini adım adım takip ederek kendi kurmacamı oluşturmak (hikâye ve olay dizisi farkı) B) “Tohumlaştırma” tekniğini öğreneceğiz. Oidipus’tan “aradığın katil sensin” gibi başka ne tohumlar, çerçeveler üretilebilir, tartışarak listeleyeceğiz.
3. Buluşma: Hamlet’i incelemeye başlıyoruz. Yeni bir kaynak metin olarak. Hamlet ile Oidipus’un akrabalığına bakıyoruz. Sonra Hamlet’in tekrar edilebilir, kendi kurmacamızda kullanılabilir yapısına bakıyoruz. Bu arada derste sık sık palimpsestik örnekler anacağız böylece bir palimpsestik kütüphaneniz de oluşmaya başlayacak. Dilediğinizde oraya dalıp çıkıp nasıl dönüşümler, yeniden-yazımlar yaratılmış görebileceksiniz. Bu arada benim yazdığım ve Hamlet palimpsesti Çöl Oyunu’nu göndereceğim size. Vaktiniz olduğunda bakabileceğiniz bir başka örnek.
4. Buluşma: Bu arada her ders belli bir teorik çerçeve var ama katılımcıların denemek için hangi çerçeveyi, yordamı sıcak buldularsa onu denedikleri eskizlerini değerlendireceğiz her buluşmanın başında. Bir bakıma bir fikir geliştirme atölyesi olduğundan, sadece yazılmış kurmacaları değil, kurmaca fikirlerimizi de tartışabiliyoruz bu atölyede. Bu buluşmaya ulaştığımızda artık epeyce metin birikiyor elimizde ama konuşacağımız bir mesele daha var. Retrospektif anlatıların (mesela tragedyaların ya da polisiyelerin) palimpsestik yapısı.
5. Buluşma: Bu son buluşmayı, palimpsestik okuma izleme listelerimizi gözden geçirmeye ve eskizleri, fikirleri tartışmaya ayıracağız.
6000 TL (KDV dahildir.)
Havale, EFT ve kredi kartına taksit seçeneği ile.
Katılımcı sayısı sınırlı olduğu için -acil durumlar dışındaki- iptaller atölye başlangıcından bir hafta önce yapılabilir.
25 kişi.
Uygulama dersleri sınırlı sayıda katılımcı ile yapıldığından, kontenjan dolduğunda sistem yeni kayıt almayacak.
Not: Web sitesindeki yorumlar, mutlaka sosyal ağ internet portalının görüşlerini değil, yazarlarının görüşlerini yansıtmaktadır. Hakaret, küfür ve kaba ifadelerden kaçınılması talep edilir. Yorumlar filtreleme sisteminden geçip onaylanır ayrıca bildirim açıklamaları olmadan yorumları silme hakkımızı saklı tutarız.
0 Yorum